lørdag 22. juni 2013

Legokake


Denne uken har vært ganske travel på kakefronten, men har fått utfordret meg selv og er happy med det!
Den første var en legokloss. Det virker kanskje som en enkel kake å lage, men det var vanskeligere enn jeg trodde. Jeg har tidligere laget en med bløtkake inni og det var faktisk enklere enn med smørkrem under. Eller kanskje har bare tiden tatt brodden av utfordringene? ;) 


En legokloss er jo ganske flat, med rette linjer utenom "knappene" på toppen. Her kavet jeg litt for å unngå at det dannet seg for mye luft rundt slik at kaken bulet. All løftingen og strekkingen av fondanten førte dermed til at når jeg endelig var kommet ned til bunnen av kaken revnet den over ene hjørnet. Yey! Siden kaken skulle til en veldig forståelsefull kollega (praise the lord!) bestemte jeg meg for å forsegle riften istedenfor å lage ny fondant. Syns banneret gjorde litt utav seg, så er glad for det. :)
Bursdagsbarnet var fornøyd, og det er alt som teller!

Silje

søndag 16. juni 2013

Prinsessekake


 En liten prinsesse fylte år denne helgen og da var det bare passelig med en rosa putekake med tiara og perler. Bursdagsbarnet er veldig glad i vanilje, så jeg laget en sjokoladekake med vaniljesmørkrem dekket med hvit sjokoladekrem. Tidligere i uken testet jeg ut kombinasjonen på en vaniljeelskende venninne og hun digget det, så håper pia som fikk denne kaken likte det like godt.


Tiaraen har jeg laget av melisglasur før jeg gav den en finish med perlespray.


 Kaken fikk seg også et lite lag, slik at den glitrer slik som enhver prinsessekake burde. ;)


Mammaen ønsket litt mer pynt nederst, så da festet jeg noen rosa småblomster med perler på båndet og en på kronen. Der var rett og slett ikke plass på brettet til å legge roser og lignenede langs kanten. Blomsten foran stikker faktisk ut fra brettet! Hehe!
 Men ble den ikke fin likevel? 

Silje

fredag 14. juni 2013

Dora the Explorer

Dette var en forholdsvis enkel kake, men jeg fikk prøve noe nytt! :D Flooding kalles det på engelsk. På norsk? Aner ikke! 


I alle fall så betyr det at jeg har tegnet et bilde av Dora med relativt fast melisglasur og så brukt tynnet melisglasur til å fargelegge det med. Naturligvis brakk det da jeg skulle legge det på kaken (se håret på venstre side), men siden det ikke var så ille lot jeg det være. Jeg tror grunnen til dette var at istedenfor å bruke brunfarge blandet jeg rødt, grønt og svart og det rett og slett ble for skjørt. Alle de andre fargene var harde og fine, både på denne og øvelse-bildet jeg laget dagen før. 
Note to self (og andre som har lyst å prøve det): Kjøp brun fargegele neste gang.

Men moro var det!

Silje


lørdag 1. juni 2013

Seiling og snirkler

Denne helga har jeg laget to konfirmasjonskaker.
Den første skulle være skikkelig jentete, og etter at vi satt oss ned sammen og googlet litt forskjellige ideer, kom vi frem til at rosa, hvitt, blomster og snirkler hadde vært fint.


Her har jeg brukt melisglasur av marengspulver for å øke holdbarheten på pynten. Oppskriften jeg brukte gav en ganske luftig glasur, så den ble ikke så knallhard som melisglasur vanligvis blir. Egentlig var jeg tenkt til å lage penslede blonder med melisen, men den var den for porøs til, så må finne en oppskrift som gir et mer solid resultat til neste gang.



Ved en tilfeldighet fant jeg tak i "tappit"-utskjærer til bokstaver i litt mindre format enn jeg har fra før i går, og etter mye trening fikk jeg det til (sånn noen lunde i alle fall ;) ). Det er ikke bare-bare å bruke dem! Syns fonten var ganske fin, og er veldig glad for at Traktøren har tatt dem inn og selger dem til en billig penge!

Den andre kaken skal jeg levere i morgentidlig til en ung dame med interesse for seiling.


De ønsket en laktosefri kake, så den ble litt "enklere" innvendig med kun smørkrem, da jeg ikke vet helt hvor jeg kan kjøpe laktosefri kokesjokolade. Noen som har et forslag til en annen gang om hvor jeg kan få tak i slikt? Fører noen butikker bra med allergivennlige varer? Tips mottas med takk!


Det var moro å lage en kaketopper av en båt, men vanskeligere enn jeg trodde på forhånd når jeg ønsket symmetri og null sømmer i skroget. Seilet lot jeg tørke på siden av en veltet vase for å få bøyen i det og piffet det litt opp med initialen til konfirmanten. 

Håper begge jentene får en kjempeflott dag i morgen!

Silje



torsdag 16. mai 2013

Minnie kake

En barndomsvenninne lurte på om jeg kunne lage en kake til datra sin 4 årsdag i dag. Hun er glad i Minnie, så da bestemte vi oss for en variant av Minnie-kaken, bare med litt lilla i tillegg.


Egentlig var jeg tenkt å pynte en del mer, men syns den var egentlig ganske fin med bare figuren oppå sammen med den sorte og hvite borden, så stoppet og sendte bilde til mamma'n. Hun var enig - og nå håper jeg bare snuppa som fyller fire også er det.


Denne gangen brukte jeg konditorfarge på en tannpirker for å få til øyenvippene og syns egentlig at resultatet ble bedre enn med tusj. Det var lettere å få tynne linjer. 
Var hun ikke herlig med sparkedress med knapper på baken og smikke?
Figurer er virkelig artig - tidkrevende, men utfordrende. :)

Nå er det bare å snu seg rundt og begynne på neste kake!

Silje

fredag 3. mai 2013

God service

I dag skal jeg lage en ganske stor marsipankake og bestemte meg derfor for å ordne med en treplate og heller trekke den med vokspapir istedenfor å styre med fat med kanter, skjære til kaken osv. Uansett, jeg tok turen innom Maxbo i Strandgata og fikk på trelageret der kjempeflott service fra en smilende blid dansk dame. Desverre har jeg ikke navnet hennes, men der er vel ikke så mange som treffer den beskrivelsen vil jeg tro. ;)
Dette var så forfriskende at jeg i dag stakk innom med en liten mini-kake som takk for hjelpen. Hun hadde desverre ikke kommet på jobb enda da jeg var der, men håper hun liker den.



Takk for strålende service!

Silje

torsdag 2. mai 2013

Kake med glitter

Til 1. mai fikk jeg spørsmål om jeg kunne lage en kake til en liten dame som ble 8 år. Hun er glad i glitter, glamour og diamanter og kaken skulle være grå. Siden spiselige "diamanter" er hårreisende dyrt, fant jeg ut at glitter og perler og stramme linjer var et godt alternativ til jeg får tak i materialer å lage juveler av selv.


På toppen trykte jeg ut mange småblomster og hadde på glitterstøv, samt et monogram med bokstaven hennes.


Jeg laget også et monogram på siden av kaken. Det er jo viktig å få med at hun ble 8 år da! :D


Alt i alt ble det en enkel kake i forskjellige hvit- og gråtoner med perler i sølv og hvit, noen blomster og masse glitre-glitre. Tro meg - bildet lyver litt. I virkeligheten skinte kaken praktisk talt av seg selv. ;)

Silje